Thuiskantoren zijn al lang niet meer alleen voor zelfstandig ondernemers! Met name door COVID-19 is een aangenaam thuiskantoor de laatste jaren voor een enorm deel van de beroepsbevolking belangrijk geworden. Ben je op zoek naar handige tips om je eigen thuiskantoor in te richten? Lees dan zeker door.
Bij de inrichting van een nieuw kantoor komt er veel kijken. Wist je dat het bepaald is in de Arbowet dat je thuis net zo comfortabel moet kunnen werken als op locatie bij je werkgever? Een goede ingericht thuiskantoor is dus niet alleen handig, het is ook nog eens wettelijk verplicht. Dit is ook niet gek; wanneer je je werkplek niet ergonomisch inricht kan dit serieuze gevolgen hebben voor je gezondheid. Het is dan ook zeker belangrijk om voldoende aandacht aan de inrichting te besteden wanneer je aan de slag gaat met je thuiskantoor. Bij het inrichten van je thuiswerkplek kun je hiervoor de ergonomische beginselen, zoals vastgelegd in het Arbeidsomstandighedenbesluit, doornemen. Dit document kan je handvatten bieden bij het maken van een ergonomisch verantwoord kantoor. Ben je echter benieuwd naar meer globale tips omtrent het inrichten van je thuiskantoor? We zetten ze hieronder voor je op een rij.
Goede kantoormeubelen kunnen de kans op lichamelijke klachten zowel op de lange als op de korte termijn aanzienlijk verkleinen. Om ergonomisch verantwoord en comfortbal te kunnen werken zijn de juiste kantoormeubelen dan ook van enorm belang. Om te beginnen een ergonomisch bureau waarbij het blad een verstelbare hoogte heeft. Dit zorgt ervoor dat je een goede zithouding aanneemt. Wanneer het blad te hoog of juist te laag is kan dit namelijk voor verschillende klachten zorgen. Wat je hierbij verder nodig hebt is een goede bureaustoel. Door de bureaustoel op het bureau af stellen zul je goede zithouding aannemen. Op het internet kun je vele voorbeelden vinden van de juiste zithouding. Stel hier zowel het bureau en de bureaustoel goed op af. Wil je het op dit gebied helemaal goed doen? Kies dan voor een zit sta bureau, waardoor je af en toe kunt staan. Dit is vele malen beter voor je gezondheid dan de hele dag zittend werken en helpt bij het voorkomen van lichamelijke klachten. Vergeet ook niet om opslagruimte in de vorm van een kantoorkast aan te schaffen! Een afgebakende opslaglocatie speciaal voor klappers en documenten die met je werk te maken hebben houdt het georganiseerd.
Wist je dat planten niet alleen mooi zijn, maar ook voor minder stress zorgen en de lucht zuiveren? Tijd dus om massaal in te slaan! Hierbij een overzicht van de beste kantoorplanten:
Ook een verse bos bloemen is een waardevolle toevoeging aan je thuiskantoor. De aromatische geur en de leuke kleuren, daar word je toch vrolijk van?
Aangezien we met planten en bloemen het over decoratie hebben, kunnen we net zo goed met dit onderwerp doorgaan. Maak het gezellig en inspirerend met foto’s en schilderen van prachtige natuur of mooie reizen die je gemaakt hebt. Je kunt de ruimte helemaal eigen maken! Of wat dacht je van souvenirs die je tijdens een verre reis gekocht hebt, zoals een waaier of wanddecoratiestuk? Uiteraard kun je ook gaan voor foto’s van je gezin als bron van inspiratie en motivatie. Laat bijvoorbeeld foto’s die je mooi vindt afdrukken op canvas en hang ze aan de muur.
Ook voor de verlichting van je thuiskantoor zijn er richtlijnen bepaald door de Europese Unie. Goed licht is onmisbaar in een thuiskantoor: het draagt bij aan de concentratie en productiviteit en voorkomt hoofdpijn. Het beste licht is een combinatie van daglicht en kunstmatig licht. Idealiter plaats je je bureau dan ook dichtbij het raam. Is dit niet mogelijk? Kies dan voor lampen met de juiste kleurtemperatuur en lichtsterkte. Qua kleurtemperatuur wil je voor licht gaan met een warme kleurtemperatuur. De kleurtemperatuur wordt uitgedrukt in k waarbij geldt hoe hoger het aantal k, hoe lager de kleurtemperatuur is. De juiste kleurtemperatuur voor het verlichten van je thuiskantoor bevat minstens 4000K. Heb je weinig tot geen daglicht in je thuiskantoor? Kies dan voor een kleurtemperatuur van minstens 6000K. Zo garandeer je warme verlichting in je thuiskantoor wat je zal helpen geconcentreerd te werken. Ook qua lichtsterkte zijn er eisen. De Europese Unie adviseert een lichtsterkte van 500 lux voor je thuiskantoor. Wanneer je voor te sterke verlichting gaat kan dit je concentratie verminderen en resulteren in hoofdpijn. Benieuwd hoe je de lichtsterkte kunt achterhalen? Deze wordt meestal aangegeven op de verpakking van de lamp.
Om 5 uur de deur van je werkplek achter je dichttrekken helpt bij de mentale afsluiting van de werkdag. Helaas is dit niet altijd mogelijk wanneer je thuiswerkt, waar je werk- en privéleven al snel door elkaar lopen. De deurbel die gaat, de wasmachine die piept, je partner die in dezelfde ruimte aanwezig is. Zowel voor je productiviteit en om werk en privé gescheiden te houden is het aan te raden een aparte kantoorruimte in te richten. Zo sluit je de werkdag ook daadwerkelijk af wanneer je je kantoor verlaat. Heb je een kleine woning waardoor je geen kamer vrij hebt om in te richten als kantoor? Ook dan zijn er nog opties om een kantoorruimte te creëren. Denk bijvoorbeeld aan het verplaatsen van de meubels. Ook kun je een werkplek creëren in een leeg hoekje of in de berging. Met een slimme inrichting kun je al snel het gevoel creëren dat de werkplek een afgebakende ruimte is, zonder afbreuk te doen aan de ruimte in de kamer.
Wil je meer lezen over alles wat met kantoorartikelen te maken heeft? Lees dan zeker onze andere blogs:
Bekijk en vergelijk het grootste aanbod kantoormeubelen, zakelijke elektronica en praktische accessoires online en veilig op Office.nl.